Jakie informacje powinny znaleźć się w sprawozdaniu z pracy pedagoga specjalnego w szkole podstawowej?
Przepisy nie określają, jakie informacje powinno zawierać przykładowe sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego w szkole podstawowej. Warto jednak odnieść się w takim dokumencie przede wszystkim do danych ilościowych i jakościowych, a także do zrealizowanych zadań – ustalonych na podstawie przepisów, które wyznaczają główne obowiązki pedagoga specjalnego.
Do przygotowania pisma można użyć wzoru sprawozdania z pracy pedagoga specjalnego w szkole podstawowej, który uwzględnia:
- liczbę uczniów objętych opieką,
- ilość spotkań zespołu, w których uczestniczył pedagog,
- formy udzielanego wsparcia – uczniom, rodzicom, nauczycielom,
- liczbę oraz rodzaj badań i działań diagnostycznych, jakie wykonał pedagog wraz z ich wynikami i działaniami podjętymi na ich podstawie,
- nazwy podmiotów, z którymi współpracował pedagog wraz z formą tej współpracy,
- rekomendacje sformułowane w zakresie doskonalenia nauczycieli.
Jakie obowiązki ma pedagog specjalny w szkole podstawowej?
Sprawozdanie z pracy pedagoga specjalnego w szkole podstawowej to opis sposobu, w jaki pedagog zrealizował swoje obowiązki. Ich listę określa wskazane wyżej rozporządzenie. Główne działania, jakie powinien wykonywać pedagog specjalny, to:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów – diagnozowanie indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów, np. wywiad z wychowawcą klasy, analiza dokumentacji, obserwacje,
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych i rozwiązywanie problemów wychowawczych, np. rozmowy z uczniami,
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, np. indywidualne spotkania z uczniami i rodzicami,
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, a także zapobieganie zaburzeniom zachowania u dzieci, np. pomoc uczniom w eliminowaniu napięć psychicznych, prowadzenie rozmów wychowawczych,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji oraz uzdolnień dzieci, np. kwalifikowanie uczniów do różnorodnych form zajęć pozalekcyjnych,
- wspieranie nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu potrzeb i możliwości psychofizycznych uczniów, a także w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- własny rozwój i samodoskonalenie, np. podjęcie studiów podyplomowych, udział w szkoleniach.
Należy pamiętać, że sprawozdanie pedagoga specjalnego ma odnosić się do konkretnych działań, jakie podejmował pedagog. Jego zakres obowiązków zależy bowiem w głównej mierze od poleceń dyrektora placówki, który wyznaczając zakres czynności pedagoga, kieruje się konkretnymi orzeczeniami z poradni psychologiczno pedagogicznej wydanymi dla uczniów danej szkoły.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.