fbpx

Plan rewalidacji – Asperger – wzór

17,00 

Plan rewalidacji ma na celu wszechstronny rozwój dziecka z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości. Zajęcia mają dać uczniowi możliwość uczestniczenia w życiu społecznym, a także kontynuowania nauki na kolejnym jej etapie. Jak powinien wyglądać plan rewalidacji dla ucznia z Aspergerem?

Chcąc ułatwić Ci sporządzenie takiego dokumentu – przygotowaliśmy plan rewalidacji dla ucznia z Aspergerem. Przykład pobierzesz, klikając poniższy przycisk:

Opis

Z czego składa się plan rewalidacji – Asperger?

Przykładowy plan rewalidacji – Asperger opracowywany jest po to, aby wesprzeć ogólny rozwój i kształcenie ucznia, a także stymulować jego rozwój psychiczny, fizyczny i osobowościowy, korygować procesy sensoryczno-motoryczne czy prowadzić do uspołecznienia. Plan zajęć rewalidacyjnych powinien składać się między innymi z takich elementów jak:

  • dane ucznia, którego dotyczy,
  • oznaczenie klasy,
  • dane nauczyciela prowadzącego,
  • wymiar zajęć i okres prowadzenia zajęć,
  • zalecenia wynikające z orzeczenia, 
  • cele ogólne zajęć,
  • metody i formy pracy z uczniem,
  • zakres działań,
  • oczekiwane rezultaty,
  • ewaluacja.

Celem opracowania przykładowego planu rewalidacji – Asperger jest realizacja zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej, zawartych w jej orzeczeniu, a także uspołecznianie ucznia z ZA poprzez:

  • nawiązywanie i podtrzymywanie relacji społecznych,
  • przygotowanie do pełnienia ról społecznych,
  • doskonalenie umiejętności komunikowania się,
  • poszerzanie umiejętności związanych z interakcjami społecznymi,
  • modyfikowanie społecznie niepożądanych zachowań,
  • uczenie zachowań asertywnych.

Zajęcia rewalidacyjne mają także usamodzielnić ucznia w codziennym życiu, podnieść jego samoocenę oraz usprawnić umiejętności edukacyjne. 

Jakie są metody pracy z uczniem z Zespołem Aspergera?

Uczeń z Aspergerem przejawia objawy podobne do typowych objawów spektrum autyzmu, choć w mniejszym zakresie. Praca z takim dzieckiem może polegać zatem między innymi na prowadzeniu ćwiczeń z objaśnieniami, na pracy z tekstem, na pracy dydaktycznej, naśladownictwie czy rozmowach kierowanych. W ramach rewalidacji do pracy z uczniem z ZA wprowadza się także elementy terapii behawioralnej.

W praktyce może to być między innymi:

  • biblioterapia,
  • praca z prezentacjami multimedialnymi,
  • formułowanie pytań do tekstów czytanych,
  • metody pracy oparte na słowie, obserwacji,
  • praca z programami do relaksacji i inne. 

Co ważne, wszelkie wykorzystywane środki dydaktyczne należy dostosować do potrzeb ucznia. Poza tym cały program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z zespołem aspergera musi uwzględniać: rodzaj niepełnosprawności ucznia, zalecenia zawarte w orzeczeniu z poradni PP oraz warunki edukacyjne.

Jakie zasady obowiązują przy pracy rewalidacyjnej z uczniem z zespołem Aspergera?

Program rewalidacji dla ucznia z zespołem Aspergera nauczyciel może opracować na podstawie wzoru planu rewalidacji – Asperger. Warto pamiętać również, że przy pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach już na etapie planowania programu zajęć pedagoga obowiązują pewne zasady. Wymieniamy wśród nich:

  • zasadę gruntownej znajomości dziecka,
  • zasadę indywidualizacji wymagań,
  • zasadę dostosowania pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
  • zasadę doboru właściwych metod, środków dydaktycznych i tempa pracy,
  • zasadę stopniowania trudności,
  • zasadę zintegrowanego oddziaływania specjalistów,
  • zasadę trwałości osiągnięć,
  • zasadę systematyczności,
  • zasadę świadomego udziału dziecka w procesie rewalidacji.
Marta Howaniec

SkutecznyNauczyciel.pl powstał w 2018 roku i był to na początku jedynie blog edukacyjny i fanpage na Facebooku, jednak z czasem zaczęły do nas trafiać zapytania i prośby dotyczące sporządzania gotowych pism, wniosków, opinii i innych przeróżnych dokumentów edukacyjnych.

Stąd w 2020 roku postanowiliśmy uruchomić sklep internetowy, w którym znajdziesz gotowe produkty cyfrowe w postaci wzorów pism, z których codziennie korzystają Dyrektorzy szkół i przedszkoli, pedagodzy, rodzice, a nawet uczniowie i studenci.

Oto największe wydarzenia w naszej firmie:

historia-firmy-skuteczny-nauczyciel

2018 – powstanie bloga SkutecznyNauczyciel.pl

strzałka

2020 – rozbudowa portalu o sklep internetowy.

strzałka

2024 (styczeń) – do twórców strony dołączają:

Katarzyna Szafraniec

Asia Duplaga

i Angelika Romanowska

strzałka

2024 (maj) – rozbudowaliśmy nasz sklep internetowy o dział Gazetki szkolne, materiały do tego działu tworzy z ogromnym zaangażowaniem Marta Howaniec, która właśnie dołączyła do naszej ekipy!

2024 (wrzesień) - postanowiliśmy uruchomić kolejny dział Dekoracje szkolne do druku, do którego grafiki tworzyć będzie Emilia Błasiak, która jest nowym członkiem naszej ekipy!

Jeśli chcesz otrzymać FV za zakup, po zakupie produktu poinformuj nas o tym mailowo.

Po zapłacie otrzymasz e-mail z linkiem do pobrania zamówionego pliku.

Sprawdź folder SPAM i/lub odczekaj co najmniej 10 minut po dokonaniu zakupu, link do pobrania dokumentu przyjdzie w osobnym e-mailu. Link do pobrania dostępny będzie także zaraz po dokonaniu płatności BLIKIEM.

Dołącz do nas i obserwuj na:


...gdzie publikujemy najnowsze nasze materiały!