fbpx

144 przykładowe zapisy w Dzienniku Nauczyciela Wspomagającego

17,00 

Wpisy do dziennika nauczyciela wspomagającego (współorganizującego) stanowią niezbędne narzędzie do udokumentowania codziennej pracy z uczniami. Wypełniony dziennik usprawnia również komunikację nauczyciela z rodzicami, innymi pedagogami i specjalistami. Jak powinny wyglądać przykładowe wpisy do dziennika nauczyciela wspomagającego?

Chcąc ułatwić Ci prawidłowe wypełnienia dziennika nauczyciela wspomagającego  – przygotowaliśmy aż 144 przykładowe wpisy, które pobierzesz, klikając poniższy przycisk:

Opis

Co robi nauczyciel wspomagający?

Aby wiedzieć, jakie zapisy powinny pojawić się w dzienniku nauczyciela wspomagającego, należy znać jego podstawowy zakres obowiązków. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych i integracyjnych nauczyciel wspomagający (a właściwie współorganizujący kształcenie) powinien:

  • rozpoznawać potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  • wspólnie z nauczycielami wybierać lub opracowywać programy wychowania i nauczania;
  • dostosowywać realizację programów nauczania i wychowania do potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
  • opracowywać i realizować indywidualne programy edukacyjne z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów,
  • uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli;
  • prowadzić zajęcia rewalidacyjne lub socjoterepeutyczne;
  • prowadzić i organizować różnego typu formy pomocy pedagogicznej;
  • udzielać pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia.

W praktyce, codzienna praca nauczyciela wspomagającego polega na siedzeniu obok dziecka i wspieraniu go między innymi w zakresie rozumienia poleceń, notowania, skupienia uwagi czy motywowania do nauki. Pedagog pomaga uczniowi wyciszać negatywne emocje, a także pozostawać aktywnym na zajęciach. Jego obowiązkiem jest również utrzymywanie kontaktów z rodzicami uczniów z orzeczeniem oraz współtworzenie dokumentacji takiej jak IPET czy WOPFU.

Zapisy w dzienniku nauczyciela wspomagającego mają odzwierciedlać natomiast rzeczywiste czynności realizowane przez pedagoga, na przykład:

  • zachęcanie ucznia do wytrwałości,
  • zachęcanie ucznia do ukończenia zadania,
  • wspieranie ucznia w efektywnym zarządzaniu czasem,
  • prowadzenie ćwiczeń rozwijających umiejętności komunikacyjne, itd.

Jaką rolę pełni dziennik nauczyciela wspomagającego?

Dziennik nauczyciela wspomagającego należy uzupełniać systematycznie każdego dnia. Wypełniony dokument pełni bowiem bardzo istotne funkcje. Po pierwsze, pozwala monitorować postępy uczniów i sposób pracy z nimi – stosowane formy i metody, a także narzędzia dydaktyczne. Po drugie, ułatwia komunikację, czyli współpracę zarówno z rodzicami poszczególnych dzieci, jak i z pozostałymi nauczycielami i specjalistami. 

Aby wypełniony dziennik nauczyciela wspomagającego był wartościowy i spełniał się w wymienionych wyżej rolach, musi być prowadzony rzetelnie. Należy zatem uwzględniać w nim następujące informacje:

  • stosowane metody, formy i narzędzia pomocy,
  • aktywność ucznia na zajęciach,
  • zaangażowanie ucznia podczas pracy,
  • zachowanie ucznia,
  • relacje ucznia z rówieśnikami.

Jeśli dziennik zawiera takie informacje, pozwala przedstawić realizowane działania w sposób pełny i uporządkowany. Analiza tego dokumentu daje natomiast możliwość ustalenia dalszych celów pracy z dzieckiem. Na podstawie dziennika nauczyciel może wprowadzać niezbędne zmiany w zakresie stosowanych narzędzi, form i metod wsparcia ucznia po to, aby jak najefektywniej pomagać mu w codziennym funkcjonowaniu w środowisku szkolnym.

Na co zwrócić uwagę przy dokonywaniu wpisów do dziennika?

Przykładowe wpisy do dziennika nauczyciela wspomagającego w przedszkolu lub w szkole powinny informować o zakresie i rodzaju udzielanej uczniowi pomocy. Każdy wpis może obejmować więc:

  • opis dostrzeżonych potrzeb dziecka,
  • opis mocnych stron, predyspozycji, możliwości psychofizycznych dziecka,
  • cel pracy z dzieckiem,
  • stosowane metody i techniki pracy z dzieckiem,
  • formę udzielonego wsparcia (zajęcia indywidualne czy grupowe),
  • opis uzyskanych efektów,
  • wnioski do dalszej pracy.

Wpisy, które nie określają, w jaki sposób nauczyciel pomagał uczniowi w trakcie swojej pracy, nie pozwalają podnosić skuteczności wsparcia oferowanego przez pedagoga. Należy wiedzieć natomiast, że efektywność jego pracy zależy w dużej mierze od dostosowania metod, narzędzi czy technik wsparcia ucznia do jego indywidualnych potrzeb. Bez obserwacji skuteczności stosowanych metod pracy nauczyciel nie jest w stanie dokonać ich odpowiedniego dostosowania. 

Jakie tematy mogą pojawić się w dzienniku nauczyciela wspomagającego?

Należy wiedzieć, że nauczyciel wspomagający w swojej pracy z uczniem ma za zadanie między innymi:

  • chwalić dziecko za wysiłek wkładany w wykonanie zadania,
  • zachęcać dziecko do dokończenia zadania,
  • motywować dziecko do aktywności,
  • pomagać dziecku w skupieniu uwagi,
  • eliminować bodźce rozpraszające,
  • dostosowywać wymagania na przykład poprzez wydłużenie czasu na realizację zadania czy podział trudnego zadania na kilka etapów,
  • pilnować, aby stopień trudności zadań wzrastał stopniowo,
  • pomagać dziecku wyciszać trudne emocje, 
  • angażować dziecko podczas realizacji trudniejszych treści programowych, itd.

Przykładowe tematy w dzienniku nauczyciela wspomagającego mogą dotyczyć więc między innymi nauki radzenia sobie z trudnościami, efektywnego zarządzania czasem, poszerzania słownictwa, dostosowywania metod pracy do potrzeb i możliwości ucznia, a także tworzenia przyjaznego środowiska do nauki dla dzieci o specjalnych potrzebach. 

Należy pamiętać jednak, że tematy do dziennika nauczyciela wspomagającego powinny obejmować również realizację innych zadań pedagoga, jak chociażby współpracę z rodzicami. W tym przypadku każdy zapis poza tematyką odbytego spotkania musi zawierać też jego datę i uwagi dotyczące zaangażowania rodziców oraz ustalenia co do dalszej pracy – w szkole i w domu. Dokumentacja powinna obejmować też współpracę ze specjalistami, takimi jak logopeda, terapeuta czy psycholog.

Marta Howaniec

SkutecznyNauczyciel.pl powstał w 2018 roku i był to na początku jedynie blog edukacyjny i fanpage na Facebooku, jednak z czasem zaczęły do nas trafiać zapytania i prośby dotyczące sporządzania gotowych pism, wniosków, opinii i innych przeróżnych dokumentów edukacyjnych.

Stąd w 2020 roku postanowiliśmy uruchomić sklep internetowy, w którym znajdziesz gotowe produkty cyfrowe w postaci wzorów pism, z których codziennie korzystają Dyrektorzy szkół i przedszkoli, pedagodzy, rodzice, a nawet uczniowie i studenci.

Oto największe wydarzenia w naszej firmie:

historia-firmy-skuteczny-nauczyciel

2018 – powstanie bloga SkutecznyNauczyciel.pl

strzałka

2020 – rozbudowa portalu o sklep internetowy.

strzałka

2024 (styczeń) – do twórców strony dołączają:

Katarzyna Szafraniec

Asia Duplaga

i Angelika Romanowska

strzałka

2024 (maj) – rozbudowaliśmy nasz sklep internetowy o dział Gazetki szkolne, materiały do tego działu tworzy z ogromnym zaangażowaniem Marta Howaniec, która właśnie dołączyła do naszej ekipy!

2024 (wrzesień) - postanowiliśmy uruchomić kolejny dział Dekoracje szkolne do druku, do którego grafiki tworzyć będzie Emilia Błasiak, która jest nowym członkiem naszej ekipy!

Jeśli chcesz otrzymać FV za zakup, po zakupie produktu poinformuj nas o tym mailowo.

Po zapłacie otrzymasz e-mail z linkiem do pobrania zamówionego pliku.

Sprawdź folder SPAM i/lub odczekaj co najmniej 10 minut po dokonaniu zakupu, link do pobrania dokumentu przyjdzie w osobnym e-mailu. Link do pobrania dostępny będzie także zaraz po dokonaniu płatności BLIKIEM.

Dołącz do nas i obserwuj na:


...gdzie publikujemy najnowsze nasze materiały!