PROGRAM WYCHOWAWCZY
GRUPY …. – …. LATKÓW
NA ROK SZKOLNY
…../…..
Przedszkola ……………
ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Główne cele pracy wychowawczej:
- Zapoznanie dzieci z regułami życia w grupie, wdrażanie do samodzielności i umiejętności współżycia i współdziałania z innymi.
- Zapoznanie dzieci z prawami i obowiązkami, uniwersalnymi wartościami moralnymi oraz koniecznością ponoszenia konsekwencji swoich czynów.
- Czynienie wielorakich starań zmierzających do ujednolicenia oddziaływań wychowawczych pomiędzy domem rodzinnym a przedszkolem.
Cele szczegółowe:
- Budowanie systemu wartości w tym wychowywanie dzieci tak aby lepiej orientowały się w tym co jest dobre a co złe.
- Budowanie poczucia własnej wartości. Zdawanie sobie sprawy z własnych możliwości i ograniczeń.
- Umożliwianie dzieciom dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań.
- Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami i właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania własnych zachowań.
- Stwarzanie okazji do podejmowania przez dzieci wyborów i zdawanie sobie sprawy z ich konsekwencji.
- Zacieśnianie więzi z najbliższym otoczeniem społecznym – budowanie relacji: dziecko – nauczyciel – rodzic.
Spodziewane efekty:
Dziecko:
- darzące szacunkiem wszystkich ludzi oraz otaczający świat;
- tolerancyjne, szanujące odmienność i indywidualność innych ludzi;
- empatyczne, wrażliwe na potrzeby i krzywdę innych;
- potrafiące ocenić własne zachowanie i przyznać że postąpiło niewłaściwie;
- rozumiejące konieczność poszanowania cudzej własności;
- ceniące wartości moralne;
- posiadające umiejętność współżycia w społeczeństwie, zgodnie z przyjętymi normami;
- znające swoje prawa i obowiązki;
- posiadające umiejętność ponoszenia konsekwencji swoich czynów;
- rozumiejące konsekwencję kłamstwa dla siebie i innych.
SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU:
W stosunku do dziecka:
Systematyczne oddziaływanie i kształtowanie postaw społecznych poprzez:
- stworzenie kodeksu właściwych zachowań, współżycia w grupie rówieśniczej oraz uświadomienie konieczności respektowania jego zapisów;
- ustalenie środków zaradczych stosowanych w przypadku nierespektowania ustalonych zasad;
- stosowanie wzmocnień pozytywnych w celu utrwalenia pożądanych zachowań;
- uświadamianie konieczności zadośćuczynienia wyrządzonej przykrości;
- rozwiązywanie konfliktów na drodze porozumienia;
- budowanie i rozwijanie kultury osobistej dzieci;
W stosunku do rodziców:
- zapoznanie wszystkich rodziców z „Programem wychowawczym Przedszkola” oraz z zasadami i regułami przyjętymi przez dzieci i nauczycieli;
- zaopiniowanie „Programu wychowawczego”;
- współpraca z nauczycielami w realizacji zasad „Programu wychowawczego”;
- egzekwowanie stosowania przez dzieci zasad i reguł „ Programu wychowawczego” poza Przedszkolem;
- aktywny udział rodziców w życiu Przedszkola min. w realizowanych projektach, uroczystościach, akcjach charytatywnych, imprezach;
- indywidualny kontakt z nauczycielami, wspólne reagowanie na zaistniałe niepożądane sytuacje ale także docenianie i nagradzanie pozytywnych zmian w zachowaniu dzieci;
W stosunku do nauczycieli:
- prezentowanie swoją postawą kultury osobistej, wysokich standardów etycznych i moralnych – budowanie wśród dzieci właściwych wzorców zachowań;
- budowanie relacji nauczyciel – rodzic opartej na wzajemnym szacunku;
- ujednolicenie oddziaływań wychowawczych wszystkich nauczycieli w relacjach nauczyciel – dziecko;
- systematyczne i konsekwentne organizowanie zajęć i zabaw rozwijających i utrwalających dzieciom znajomość i stosowanie w praktyce zasad i norm społecznych;
- promowanie wśród dzieci wartości przestrzegania ustalonych norm i reguł;
- wspólne analizowanie i wypracowywanie rozwiązań pojawiających się problemów wychowawczych;
- wspólne wypracowanie i stosowanie w praktyce sposobów reagowania na nieakceptowane społecznie zachowania dzieci;
- dostrzeganie i akcentowanie pozytywnych zachowań dzieci;
- wspieranie młodszych stażem pracy nauczycieli w doborze odpowiednich środków służących rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych;
Metody i formy pracy z dziećmi:
- organizowanie zabaw tematycznych uczących dzieci pełnienia różnych ról społecznych;
- stwarzanie sytuacji do prezentowania przez dzieci właściwych postaw;
- wspólne z dziećmi analizowanie niewłaściwych zachowań oraz wypracowywanie sposobów ich eliminacji;
- umożliwianie dzieciom zdobywania nowych doświadczeń społecznych (min. wizyta w bibliotece) wskazywanie wzorców zachowań;
- stosowanie technik relaksacyjnych z wykorzystaniem muzyki;
- omawianie historyjek obrazkowych przedstawiających sytuacje konfliktowe, i ich rozwiązania;
Ewaluacja programu:
Analiza dokumentacji pedagogicznej:
- plany pracy wychowawczo – dydaktycznej i zapisy w dziennikach;
- arkusze obserwacji pedagogicznych dzieci;
Analiza dokumentacji współpracy z rodzicami:
- ankiety dla rodziców, scenariusze spotkań z rodzicami;
- protokoły zebrań z rodzicami;
- informacja zwrotna od rodziców – rozmowy indywidualne;
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA
Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczego, wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby.
- zaspakajania potrzeb rozwojowych, a szczególnie potrzeby bezpieczeństwa i akceptacji;
- zapewnienia zdrowych i zbilansowanych posiłków;
- rozbudzania ciekawości i aktywności poznawczej poznawania otaczającej go rzeczywistości;
- kontaktu i zabawy z innymi, wyboru towarzyszy zabaw;
- decydowania i dokonywania wyborów, wyrażania własnego zdania, sądów i oczekiwań;
- poznawania, nazywania i wyrażania własnych emocji;
- zrozumiałego dla siebie systemu wyróżnień, nagród i logicznych konsekwencji.
W naszym przedszkolu dziecko ma obowiązek:
- przestrzegać zasad i norm współżycia w grupie;
- szanować prawo do zabawy wszystkich kolegów;
- okazywać szacunek osobom dorosłym;
- stosować zwroty grzecznościowe;
- nie oddalać się od grupy bez pozwolenia osoby dorosłej;
- zgłaszać swoje niedyspozycje zdrowotne;
- nie przeszkadzać innym w zabawie, gdy same nie ma na nią ochoty;
- po skończonej zabawie posprzątać miejsce zabawy;
- umieć dzielić się z kolegami zabawkami;
- zachowywać zasady bezpieczeństwa podczas zabawy;
- nie przeszkadzać odpoczywającym;
- poprawnie zachowywać się w miejscach publicznych.
DZIECIĘCY KODEKS ZACHOWAŃ
Chcemy:
- pomagać sobie wzajemnie;
- być uprzejmi;
- bawić się zgodnie;
- szanować własność innych;
- słuchać poleceń dorosłych;
- dbać o książki i zabawki;
- dbać o czystość i porządek;
- szanować pracę innych;
- okazywać, co myślimy i czujemy;
Nie możemy:
- bić, popychać i wyrządzać krzywdy innym;
- przezywać i wyśmiewać innych;
- przeszkadzać innym w zabawie i w pracy;
- niszczyć efekty pracy innych;
- krzyczeć, hałasować i biegać w sali zajęć;
- niszczyć zabawek i innych przedmiotów w przedszkolu;
- oddalać się od grupy podczas wyjść w teren.
SPOSOBY PROMOWANIA WŁAŚCIWEGO ZACHOWANIA
ORAZ OKAZYWANIA DEZAPROBATY DLA ZACHOWAŃ NIEPOŻĄDANYCH
Formy nagradzania i wyróżniania:
- nagradzanie uznaniem, pochwałą;
- wyrażenie aprobaty w obecności rodziców;
- obdarzanie dziecka szczególnym zaufaniem, np. poprzez zwiększenie zakresu jego samodzielności;
- przywilej wykonywania prostych czynności wskazanych przez nauczyciela, obowiązków wobec grupy rówieśniczej;
- emblematy uznania (np. pieczątka, naklejka).
Dezaprobata dla zachowań niepożądanych:
- rozmowa z dzieckiem, wyjaśnienie;
- wyrażanie przez nauczyciela smutku i zawodu z powodu zachowania dziecka;
- ukazywanie następstw zachowania, tłumaczenie dziecku, aby je skłonić do autorefleksji;
- czasowe odebranie przyznanego przywileju;
- modelowanie zachowania – empatia;
- odsunięcie od zabawy – kącik ciszy.
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Grupa 3 – latków
Cel: Przystosowanie dzieci do życia w nowym środowisku oraz zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- ma poczucie bezpieczeństwa;
- stosuje się do najważniejszych zasad i zwyczajów obowiązujących w zabawie i we wzajemnym współżyciu;
- ma dużo swobody – potrafi dostrzec konsekwencje swojego zachowania;
- potrafi samodzielnie decydować o wyborze zabawki, podejmując z pomocą nauczyciela różnorodną aktywność zgodnie ze swoimi zainteresowaniami;
- współdziała z osobą dorosłą w prostych czynnościach samoobsługowych i porządkowych;
- uczestniczy w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela indywidualnie lub w małych grupach;
- stara się ufnie i bezpośrednio odnosić do osób dorosłych.
Grupa 4 – latków
Cel: Dziecko czynnie poznaje życie w grupie i znajduje w niej swoje miejsce.
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH
Dziecko:
- zna zasady dotyczące zgodnego współżycia z innymi dziećmi i przestrzega ich;
- potrafi wyrazić swoje potrzeby w kontaktach z dorosłymi i innymi dziećmi;
- rozpoznaje i nazywa podstawowe uczucia u siebie i innych, wie, że w różnych sytuacjach ludzie przeżywają różne uczucia;
- sprawnie wykonuje czynności samoobsługowe, współdziała z rówieśnikami;
- nie okazuje zdziwienia wobec dzieci z ułomnościami;
- otacza opieką nowoprzybyłych do grupy kolegów;
- planuje własne działania, gromadzi informacje o sobie;
- potrafi zaprezentować rodzicom własne umiejętności.