Doradztwo zawodowe ma na celu zapewnienie uczniom świadomego wyboru kierunku kształcenia, a tym samym także przyszłej drogi zawodowej, którą wybrać pomoże doradca zawodowy. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe, doradztwem zawodowym objęci są uczniowie wszystkich szkół publicznych i niepublicznych, poza uczniami szkół artystycznych. Ustawa określa, jakie są cele doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach kształcenia oraz na czym polega doradztwo zawodowe w szkole.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Doradztwo zawodowe (zwane zamiennie też jako poradnictwo zawodowe), to wszystkie działania, które mają wspierać uczniów i ich rodziców w wyborze szkoły ponadpodstawowej i kierunku dalszej edukacji. Zajęcia prowadzone w ramach doradztwa zawodowego prowadzi doradca zawodowy, który powinien pomóc dzieciom lepiej poznać samych siebie, czyli uświadomić sobie swoje:
- zainteresowania,
- mocne strony,
- predyspozycje,
- zdolności,
- umiejętności.
Zajęcia z doradztwa zawodowego prowadzi się z uczniami klasy 7 i 8 szkoły podstawowej z wyjątkiem szkół artystycznych. Na tych obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z dziećmi omawia się między innymi zagadnienia dotyczące:
- systemu szkolnictwa,
- rynku pracy,
- planowania nauki po ukończeniu szkoły podstawowej.
Lekcje polegają jednak nie tylko na przekazywaniu wiedzy, ale również na doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych i umiejętności współpracy w grupie. Prowadzą także do lepszego poznania samego siebie w ramach zabaw, rozmów i ćwiczeń.
Jakie są cele prowadzenia doradztwa zawodowego w szkole?
Ustawa Prawo oświatowe określa, jakie są cele prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach kształcenia zawodowego. Wyszczególnia się bowiem:
- preorientację zawodową dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych – jej celem jest zapoznanie dzieci z różnymi zawodami, a także rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
- orientację zawodową dla klas I-VI – jej celem jest dalsze poznawanie wybranych zawodów, a także pobudzanie i rozwijanie zainteresowań oraz kształtowanie pozytywnej postawy wobec edukacji i pracy;
- zasadnicze zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII – ich celem jest zapewnienie uczniom wsparcia w podjęciu świadomego wyboru edukacyjnego i zawodowego.
Kto jest odpowiedzialny za prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego w szkole?
Realizacją doradztwa zawodowego w szkole podstawowej powinni zajmować się doradcy zawodowi, a także nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia z zakresu kształcenia ogólnego. Lekcje mogą prowadzić również:
- wychowawcy klas,
- pedagodzy,
- psycholodzy (w ramach pomocy psychologiczno pedagogicznej).
Szkoła realizująca zajęcia w zakresie doradztwa zawodowego ma prawo współpracować z pracodawcami, samorządami, organizacjami pracodawców, stowarzyszeniami czy samorządami zawodowymi. Taka współpraca polega najczęściej na organizacji wizyt zawodoznawczych, podczas których dzieci poznają środowiska pracy w wybranych zawodach.
Jak powinien wyglądać program doradztwa zawodowego w szkole?
O tym, jak należy realizować doradztwo zawodowe w szkole, informuje treść rozporządzenia z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Dokument określa treści programowe z tego zakresu dla kolejnych etapów edukacyjnych oraz typów szkół. Wskazuje również, jakie są zadania doradcy zawodowego.
W dużej mierze odnosi się też do roli doradztwa zawodowego w przygotowaniu dzieci do samodzielnego wyboru kierunku kształcenia oraz zawodu. Zgodnie z treścią rozporządzenia, każda szkoła powinna opracować swój własny program / sposób realizacji doradztwa zawodowego na dany rok szkolny.
Proces doradztwa zawodowego musi obejmować wszystkie działania związane z realizacją doradztwa zawodowego w szkole. Powinien też określać tematykę podejmowanych działań i wskazywać osoby odpowiedzialne za ich realizację. W programie wyszczególnia się:
- metody realizacji działań,
- formy realizacji działań,
- terminy realizacji działań.
Co ważne, program powinien uwzględniać też udział rodziców w działaniach podejmowanych przez placówkę. Należy wskazać w nim również dane podmiotów, z którymi szkoła ma współpracować w ramach doradztwa zawodowego.
Jakie są ogólne założenia doradztwa zawodowego?
Jak zostało wspomniane, ogólnym celem prowadzenia zajęć z zakresu doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia zawodowego i zawodu. Cel ten realizowany jest natomiast poprzez:
- zdobywanie wiedzy na temat rynku pracy,
- rozwijanie wiedzy zawodoznawczej,
- poznawanie własnych ograniczeń i możliwości,
- przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej,
- rozwijanie umiejętności analizowania swoich ograniczeń i możliwości w odniesieniu do aspiracji/planów zawodowych,
- rozwijanie umiejętności krytycznej analizy warunków i zmian zachodzących na rynku pracy,
- kształtowanie umiejętności planowania swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej,
- rozwijanie umiejętności wyszukiwania informacji sprzyjających realizacji obranych celów edukacyjnych i zawodowych,
- doskonalenie umiejętności uczenia się,
- rozwijanie kompetencji miękkich, np. umiejętności pracy zespołowej, planowania, zarządzania czasem,
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy cudzej i własnej,
- przygotowanie do pełnienia różnych ról na rynku pracy (pracownik, pracodawca),
- zwalczanie stereotypów związanych z aktywnością zawodową.
Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 roku w sprawie doradztwa zawodowego można wywnioskować, jakie powinny być treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego w szkole podstawowej, czyli czego uczniowie powinni nauczyć się na poszczególnych etapach edukacyjnych.
W klasach I-III dzieci mają więc przede wszystkim poznać siebie, wybrane zawody i rynek pracy, a także rynek edukacyjny. Zajęcia z doradztwa zawodowego powinny pomóc uczniom:
- opisywać swoje zainteresowania,
- wskazywać swoje mocne strony,
- uczyć się odgrywania ról zawodowych,
- poznać zawody wykonywane przez osoby w najbliższym otoczeniu,
- opisywać, czym jest praca i jakie jest jej znaczenie w życiu człowieka,
- poznać znaczenie różnych zawodów i ich wpływ na otoczenie, w którym funkcjonuje uczeń,
- poznać potrzebę uczenia się, zdobywania nowych umiejętności,
- odpowiedzieć na pytanie dotyczące wyboru przyszłego zawodu (kim chciałbym zostać w przyszłości?).
Z kolei po zakończeniu zajęć z doradztwa zawodowego w klasach IV-VI uczeń powinien:
- znać własne zainteresowania, kompetencje i uzdolnienia,
- znać swoje mocne strony i wiedzieć, jak może je wykorzystać,
- umieć ocenić swoje działania i wyciągać z nich wnioski,
- umieć zaprezentować swoje uzdolnienia i zainteresowania,
- być w stanie wymienić różne grupy zawodów, opisać specyfikę pracy w danym zawodzie oraz ścieżkę uzyskania pracy w danym zawodzie,
- rozumieć, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka,
- znać rolę pieniądza i jego związek z pracą,
- wskazywać dostępne sposoby zdobywania wiedzy,
- planować własny rozwój edukacyjny i zawodowy.
Po zakończeniu ostatniego etapu realizacji doradztwa zawodowego (po ukończeniu klasy VIII), uczeń powinien zaś:
- rozpoznawać własne kompetencje, zainteresowania, zdolności, predyspozycje zawodowe,
- rozpoznawać własne ograniczenia,
- znać wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych,
- wykonywać autoanalizę i wykorzystywać uzyskane w ten sposób informacje do planowania ścieżki edukacyjnej i zawodowej,
- określać swoje aspiracje w zakresie rozwoju osobistego oraz wskazywać sposoby ich realizacji,
- określać hierarchię swoich potrzeb i wartości,
- wyszukiwać informacje na temat wybranych zawodów i ich charakterystyki,
- porównywać własne zasoby z wymaganiami rynku pracy,
- wyjaśniać trendy i zjawiska na rynku pracy,
- znać znaczenie pracy w życiu człowieka,
- znać wartości związane z etyką zawodową,
- umieć dokonać autoprezentacji,
- znać instytucje wspomagające planowanie ścieżki rozwoju edukacyjnego i zawodowego,
- umieć analizować oferty szkół ponadpodstawowych i wyższych,
- analizować kryteria rekrutacyjne do szkół,
- znać strukturę systemu edukacji,
- być w stanie dokonać wyboru swojej ścieżki rozwoju edukacyjnego i zawodowego – samodzielnie lub przy wsparciu doradczym,
- określać swoje plany i cele edukacyjno-zawodowe,
- planować swoją ścieżkę edukacyjną i zawodową, z uwzględnieniem konsekwencji podejmowanych decyzji.
Jeśli chodzi o tematykę zajęć, która ma pozwolić uczniom osiągnąć opisane efekty kształcenia, to można wymienić tutaj przykładowo między innymi ćwiczenia związane z poznawaniem samego siebie (temperamentu, uzdolnień, predyspozycji, stosunku do siebie, stosunku do innych, stosunku do powierzonych zadań, marzeń, aspiracji), poznawaniem zawodów i ich charakterystyki, a także z osiąganiem wyznaczonych celów (planowanie, zarządzanie sobą, rozmawianie z pracodawcą, itp.).
- Doradztwo zawodowe – czym jest i jak powinno wyglądać? - 2024-10-31
- Czy 2,5 latka można zapisać do przedszkola? - 2024-03-09
- Czy przyjęcie 2-latka do przedszkola jest możliwe? - 2024-03-08