Koła Edukacji. Weź udział w bezpłatnej konferencji dla nauczycieli i studentów

Już 25 marca zapraszamy nauczycieli, studentów specjalizacji dydaktycznych i edukatorów na konferencję „Koła Edukacji 2022”.  W programie wykłady i warsztaty, które pokażą, jak świadomie i holistycznie podchodzić do dydaktycznych wyzwań.

Nauczanie to skomplikowany mechanizm. Dydaktyka przedmiotowa nie załatwia wszystkiego, umiejętności pedagogiczne okazują się niezbędne, nie mniej jednak niż błyskawicznie rozwijająca się wiedza psychologiczna. A na koniec przydałoby się także zarządzanie – zintegrowanie wysiłków wszystkich nauczycieli w sensowną całość. Te cztery koła, na których porusza się szkolna edukacja, mają zwykle swoje  osobne wydziały, konferencje, warsztaty i debaty. W Szkole Edukacji robimy to inaczej!

Nie dzielimy tych wyzwań i doświadczeń, które w życiu każdego nauczyciela i nauczycielki są w ścisłym związku. Podczas konferencji „Koła Edukacji” opowiemy o tym, jak świadomie i holistycznie podchodzić do dydaktycznych wyzwań. Pokażemy, jak płynnie wejść w zawód nauczyciela. Zaprezentujemy skuteczne metody pracy z uczniami, praktyczne narzędzia dydaktyczne, a także sposoby na budowanie współpracy z innymi nauczycielami i rodzicami. Wszystko w to w oparciu o badania naukowe z najlepszych ośrodków edukacyjnych na świecie.

Koła Edukacji. Kogo zapraszamy? 

  • Studentów, którzy rozważają pracę w szkole i chcą się przygotować na konkretne wyzwania wychowawcze i dydaktyczne
  • Nauczycieli języka polskiego, matematyki, historii i WOS oraz biologii z przyrodą, którzy poszukują inspiracji i nowoczesnych narzędzi dydaktycznych
  • Edukatorów, korepetytorów, a także wykładowców specjalizacji dydaktycznych, którzy chcą poznawać nowe metody nauczania

Program konferencji „Koła Edukacji” – 25 marca 2022

10:15-11:00 – Rejestracja

11:00-11:45 – Wykład inauguracyjny: Piotr Stanisławski, nauczyciel, dziennikarz, współtwórca kanału Crazy Nauka

11:45-12:00 – Przerwa kawowa

12:00-14:00 – 1. Sesja warsztatowa: warsztaty przedmiotow

  • Język polski – Ważyć argumenty? Tylko w ważnej sprawie!
  • Matematyka – Jak efekt(y/o)wnie budować myślącą klasę na matematyce?
  • Historia i WOS – Prawdziwa wiedza, czyli jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego?
  • Biologia z przyrodą – 3 w 1, czyli o trzech kręgach wtajemniczenia przyrodniczego

14:00-14:45 – Przerwa obiadowa

14:45-16:15 – 2. Sesja warsztatowa: warsztaty międzyprzedmiotowe

  • Strach się bać – czyli o emocjach w szkole
  • KLUCZ: Nie taki uczeń straszny, jak go malują
  •  Seminarium integrujące, czyli jak się uczyć z własnych doświadczeń

16:30 – ZAKOŃCZENIE

Udział w konferencji 

Konferencja odbędzie się stacjonarnie w siedzibie Szkoły Edukacji, na Kampusie Ochota UW w Warszawie. Udział w konferencji jest bezpłatny. Rejestracja poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny TUTAJ.  Dla nauczycieli i studentów przeznaczono po 20 miejsc w ramach każdego z czterech przedmiotów. Zgłoszenia przyjmujemy do 28 lutego 2022. Uczestnicy mogą również otrzymać zaświadczenie o udziale w konferencji –warunkiem jest obecność na całym wydarzeniu. 

Ze względu na pandemię COVID-19 i zgodnie z obowiązującymi zasadami, osoby niezaszczepione mogą stanowić maksymalnie 30% uczestników konferencji. W związku z tym prosimy o zaznaczenie odpowiedniej opcji w formularzu zgłoszeniowym. Podczas konferencji obowiązuje korzystanie z maseczek ochronnych.

Dofinansowanie dla studentów

Przedstawiciele kół studenckich spoza Warszawy mogą ubiegać się o pokrycie kosztów przejazdu kolejowego lub autokarowego do Warszawy. W tym celu w zgłoszeniu należy zaznaczyć odpowiedni punkt.

SESJA 1:  WARSZTATY PRZEDMIOTOWE

Biologia: 3 w 1, czyli o trzech kręgach wtajemniczenia przyrodniczego (prowadzący: Joanna Lilpop, Jan Goldstein)

Warsztaty dotyczyć będą łączenia trzech najważniejszych idei edukacji przyrodniczej: ekologii, ewolucji i metody naukowej. Wspólnie zaprojektujemy doświadczenie, zanurzymy ręce w ciasto, przyjrzymy się danym, poszukamy informacji w źródłach, połączymy wiedzę z różnych dziedzin biologii, tworząc sieć powiązań i zależności. Będziemy poszukiwać holistycznego ujęcia klasycznych, często nudnych, tematów z podstawy programowej. Wszystko to będzie pretekstem do poznania metod pracy i wizji edukacji przyrodniczej, jaką tworzymy w Szkole Edukacji. Zabierzemy Państwa w podróż po trzech przedmiotach Szkoły Edukacji, w których uczestniczą studenci ścieżki biologicznej: „biologia i przyroda szkolna”, „przedmiotowa sztuka nauczania” oraz „dydaktyka biologii i przyrody”.

Matematyka: Jak efekt(y/o)wnie budować myślącą klasę na matematyce? (prowadzące: Magdalena Jurewicz, Beata Ordakowska-Szumska)

Nie chcesz, aby w szkole wiało nudą? Chcesz, aby uczniowie byli zaangażowani w rozwiązywanie zadań, a przede wszystkim zaczęli myśleć? Wstań, odsuń ławki na bok, podziel swoich uczniów losowo na trzyosobowe grupy i pozwól im pracować w pionie, powieś na każdej ścianie w klasie zmywalne tablice… Co jeszcze? Zapraszamy na warsztaty, na których poznasz system pracy metodą myślącej klasy stworzony przez prof. Petera Liljedahla z Uniwersytetu w Vancouver. 

Język polski: Ważyć argumenty? Tylko w ważnej sprawie! (prowadząca: Magdalena Swat-Pawlicka)

Prawdziwie angażujące debaty dotyczą nas samych i spraw dla nas ważnych. Jakie tematy warto zaproponować naszym debatującym  uczniom? Jak zaprosić ich do samodzielnego wyłaniania problemów i tez debat? Na warsztatach poznamy metody i techniki, które sprzyjają debacie zaangażowanej.

Historia: Prawdziwa wiedza, czyli jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego? (prowadzący: Jakub Lorenc)

Ludzie zazwyczaj wiedzą, że rzeczy mają przyczyny. Gorzej, że zwykle nie wiedzą jakie. Zaskakująca popularność obiegowego głupstwa – „jeśli nie wiadomo, o co chodzi, chodzi o pieniądze” – daje do myślenia. A zatem – rzeczy mają przyczyny, ludzie mają motywacje, a historia ma nas uczyć, jak badać i opisywać jedne i drugie. To nam się przecież obiecuje, kiedy w nieskończoność powtarza się, że na lekcjach historii uczymy się myślenia przyczynowo-skutkowego! Nadzieje są wielkie, ale tym większy zawód, skoro cała ta nauka sprowadza się do spinania każdej opowieści nudziarskim łańcuchem: geneza – przebieg – skutki. Ta trójka nie wygląda jak misterny kluczyk do tajemnic przeszłości, raczej jak prymitywny łom do zaliczania epok. Szczęśliwie można inaczej. Jak dobrze uczyć myślenia przyczynowo-skutkowego, żeby dotrzeć do źródeł wydarzeń, niczego nie uronić, niczego nie uprościć, niczego nie umniejszyć? „Prawdziwa wiedza jest znajomością przyczyn” – powiada Bacon. Gra warta świeczki, nieprawdaż?

SESJA 2: WARSZTATY MIĘDZYPRZEDMIOTOWE

Strach się bać – czyli o emocjach w szkole (prowadzący: dr Magdalena Śniegulska, Tomasz Kuźmicz)

Jak pisał James Frey „Nie ma nic bardziej ludzkiego niż emocje”. Co jednak, gdy emocji jest wiele, gdy są „trudne”, gdy stanowią wyzwanie dla naszych uczniów, dla nas samych? Czy emocje wystarczy przeżywać? I po co nam emocje w szkole? W trakcie naszego spotkania przyjrzymy się tym pytaniom, wspólnie sformułujemy odpowiedzi w oparciu o wiedzę psychologiczną, zmierzymy się z pomysłami jak radzić sobie z emocjami uczniów i nas samych. 

Seminarium integrujące, czyli jak się uczyć z własnych doświadczeń (prowadząca: dr Kinga Białek)

Każdy dzień spędzony w szkole dostarcza wielu przeżyć. Jak nie zgubić się w gąszczu wrażeń i zbudować dzięki nim warsztat refleksyjnego nauczyciela / refleksyjnej nauczycielki? O tym wszystkim porozmawiamy podczas warsztatów rozwojowych z osobami prowadzącymi seminarium integrujące w Szkole Edukacji. 

KLUCZ: Nie taki uczeń straszny, jak go malują (prowadzące: Aurelia Cyboroń, dr Iwona Kołodziejek)

Podczas zajęć spojrzymy w oczy nauczycielskim lękom. Zastanowimy się, czy można się nie bać trudnych zachowań uczniów i zacząć je postrzegać jako szansę do uczenia się i rozwoju. Pokażemy, według jakiego KLUCZa działać, żeby stworzyć w klasie dobry klimat.